Klachtenreglement

DE WET KWALITEIT, KLACHTEN EN GESCHILLEN ZORG (WKKGZ)

Een wet die het voor U als cliënt makkelijk maakt om een klacht te kunnen indienen zonder van het kastje naar de muur te worden gestuurd en voor de zorgverlener om zich te kunnen verbeteren en te leren. Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat U weet dat dit niet mijn intentie is. Mocht U feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag van U.

Behandelingsovereenkomst

In de raam(behandeling)overeenkomst met de cliënt wordt duidelijk de klachten-en geschillenregeling vermeld. Deze overeenkomst wordt ondertekend door de hulpverlener en de cliënt en ,indien minderjarig, door de gezaghebbende ouder(s).

Klachtenprocedure

Wilt U meer weten over welke rechten U heeft en hoe de klachtenprocedure is opgezet leest U hieronder:

1. Een klacht legt U schriftelijk neer maakt U in eerste instantie bespreekbaar bij Marieke IJben, we zullen er samen ervoor gaan om samen eruit te komen.

2. Als dit onvoldoende oplevert en niet tot een oplossing leidt dan neemt U contact op met mijn beroepsvereniging. U kunt gebruik maken van het klachtenformulier en klachtenreglement op de website www.vivnederland.nl of bellen naar telefoonnummer 035-69 54 105.

3. Mijn beroepsvereniging brengt U in contact met een onafhankelijke klachtfunctionaris. De onafhankelijke klachtenfunctionaris onderzoekt onder andere de mogelijkheden om tot een oplossing te komen.

4. Indien de onafhankelijke klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kunt U ervoor kiezen om de klacht voor te leggen aan een geschillencommissie. Hier vind U de procedure en verdere informatie zoals de kosten https://www.camcoop.nl .

Procedure Vertrouwenspersonen

Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg, de Raad voor de Kinderbescherming of Veilig Thuis en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. 

Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van de Zeeuwse Kring voor Welzijn.

Een Jeugdstem vertrouwenspersoon:                                         

  • geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
  • ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
  • geeft informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdzorg;
  • draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;

Zo bereik je Jeugdstem

  • Bel gratis naar 088 – 555 1000
  • Chat met een vertrouwenspersoon via jeugdstem.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
Nieuwstraat 15
4501 BA Oostburg
Nederland

AGB code Maatschap : 90067516
KVK : 77062493